علی رغم مقاومت دو ماهۀ دولت و شاه، به خاطر پافشاری مراجع و گسترش حرکتهای مردمی و هراس رژیم از بیداری و آگاهی بیشتر مردم دربارۀ برنامههای آیندۀ رژیم، علم در دهم آذر 1341 اعلام کرد این قانون قابل اجرا نخواهد بود. این خبر، خوشحالی مردم را به دنبال داشت ولی امام خمینی فرمودند: تمام اینها خیمه شببازی و دروغ است...
بلافاصله بعد از دستگیری امام تمام مراجع با انتقاد از اقدام رژیم خواستار آزادی ایشان شدند؛ اما اعتراضات به قم و تنها به جمع روحانیون خلاصه نشد. در تهران و دیگر شهرها مردم به خیابانها ریخته و دانشگاهها هم وارد میدان اعتراضات شدند.
نوشتار حاضر که در دو بهره تنظیم شده است، به مقایسهی روابط ایران و فلسطین قبل و بعد از انقلاب، آن هم در سطوح مختلف اجتماعی و سیاسی میپردازد و در ذیل این مقایسه، اشارهای مجمل به مواضع و اقدامات امام خمینی (ره) نسبت به مسئلهی فلسطین دارد
به دنبال دستگیری امام خمینی (ره) در آستانه 15 خرداد 1342 و برخورد خونین و قهرآمیز نظام استبدادگرا، قانونگریز، مردمستیز و البته سلطهپذیر پهلوی با قیام مردم ایران، اسدالله علم نخستوزیر وقت تهدید کرد که به زودی عاملان اصلی قیام محاکمه خواهند شد
این تصویر که مربوط به دوران تبعید در ترکیه است امام خمینی را در لباسی غیر از لباس معمول روحانیت نشان می دهد که به نظر می رسد به دلیل مقررات خاص دولت ترکیه در منع پوشش لباس معمول روحانیت در این کشور باشد
مردمسالاری دینی در اندیشهی امام (ره) با نظریهی امامت شیعی، که رابطهی معلم و متعلم است، مطابقت دارد. از نظر ایشان، در این نظام، هم تجمع افراد دیندار شرط است و هم وجود روابط و مناسبات اجتماعی و سیاسی براساس گزارههای دینی شرط محسوب میشود. مردمسالاری دینی امام خمینی، حقیقتی است آرمانگرا و واقعیتمحور.
حضرت امام بعد از شهادت حاجآقا مصطفی فرزند ارشدشان، گریه نکردند و یاران امام نگران امام شدند و در مراسم ختم به «روضهخوان» توصیه کردند ذکر مصیبت کند. تا روضهخوان به نام امام حسین(ع) رسیدند، امام آنچنان گریه کردند که شانههایشان بالا و پایین میرفت
سلطه روز افزون یهودیان و دستپروردگان آنها بر ایران شاهنشاهی ـ که روابط عمیق سران پهلوی با رژیم صهیونیستی، از آن حکایت میکرد، یکی از انگیزههای قیام امام خمینی در برابر حاکمیت پهلوی بود
امام در طول تبعید، با کمترین امکانات از طریق نامه، بیانیه و... به آگاهسازی مردم در رابطه با واقعیات پرداختند و در همین رابطه فرمودند: «اکنون که [شاه] به گفتهی ما گوش نمیدهد، ما هم باید به یاری خدا مخالفین دین را سرنگون کنیم، حالا هر مقامی میخواهد باشد، خواه شاه مملکت، خواه دولت.»
هرچند شاه در رأس هرم قدرت عالیترین مرجع تصمیمگیری درباره چگونگی برخورد با تظاهرکنندگان بود، اما در این میان نقش کلیدی را در سرکوب تظاهرکنندگان شخص اسدالله علم نخستوزیر بر عهده داشت
اعضاى تیمهاى فوتبال منتخب تهران، برنده جام "قائد اعظم" پاکستان و تیمهاى پرسپولیس، شاهین و استقلال از جمله فوتبالیستهایی بودند که روز 16 اسفند سال 1360 به حضور امام خمینی(ره) رسیدند
در تاریخچه زندگی سراسر حماسه و مبارزه امام خمینی علیه رژیم پهلوی و حامیان امریکایی و صهیونیستی آن، نهضت 15 خرداد 1342 یک نقطه عطف محسوب میشود، به طوری که انقلاب اسلامی ایران را تداوم نهضت 15 خرداد میدانند. قیام 15 خرداد، مبارزهای بود که سه عنصر اسلام، امام خمینی و مردم، پایهها و عوامل اصلی تشکیل آن بودند
سیاست خارجی هر کشوری اصولی و مبانی خاص خود را دارد که این اصول و مبانی برگرفته از نیازها و استراتژیهای طراحی شده برای آن کشور است. اصولی که میتواند برای دههها ادامه داشته باشد و مبنای ارزیابی آن کشور قرار گیرد